معرفی منابع آموزش پیانو

معرفی بهترین منابع آموزش پیانو

موسیقی یک زبان جهانی است. حتی بسیاری از افراد برای گذراندن یک روز بد به گوش دادن موسیقی مورد علاقه‌شان روی می‌آورند. اصولاً زمانی که افراد کلماتی را برای بیان احساسات خود پیدا نمی‌کنند، منظورشان را به واسطه موسیقی راحت‌تر بیان می‌کنند. این موضوعات تنها چند دلیل برای کسانی است که قصد یادگیری موسیقی را دارند. یادگیری پیانو، یکی از بهترین سازها برای شروع است. زمانی که افراد نواختن پیانو را یاد می‌گیرند، آموختن دیگر سازها برای آن‌ها راحت‌تر خواهد شد. زیرا با یادگیری پیانو، اصول و ساختار اصلی موسیقی را می‌آموزند. برای آموختن این ساز راه‌های متفاوتی وجود دارد. در عین حال نیز باید از منابع معتبر استفاده کرد. اما بهترین منابع آموزش پیانو کدامند؟ ما در این متن برخی منابع آموزش پیانو که در سراسر جهان معتبر هستند را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

منابع آموزش پیانو به منظور یادگیری اصول اولیه

یکی از موضوعات بسیار مهم در یادگیری، فارغ از سبک مود علاقه افراد، انتخاب منابع آموزش پیانو است. زیرا متدهای آموزشی در سطح‌های مختلف برای شروع، عرضه می‌شوند. از این رو یک انتخاب مناسب نقش بسیار مهمی را در پیشرفت و انگیزه دادن به هنرجویان ایفا می‌کند. در این راستا کسانی که قصد یادگیری پیانو از نقطه صفر را دارند، قبل از تهیه منابع آموزشی باید اصول اولیه را بیاموزند. مواردی مانند: طریقه خواندن نت‌های موسیقی، آشنایی با صدای کلیدهای پیانو و تشخیص نت‌ها با شنیدن آهنگ و درک نحوه آهنگ‌سازی از جمله اصول اولیه یادگیری پیانو محسوب می‌شوند. در ادامه منابعی را برای فراگیری این اصول معرفی می‌کنیم.

 

– یادگیری دروس پیانو با take lesson

همه افراد مبتدی باید اصول اولیه نظیر: نحوه خواندن نت موسیقی، نحوه شناسایی کلیدهای پیانو با نام و جایگذاری، پیشرفت آکورد و تکنیک‌های انگشت‌گذاری را بیاموزند. بدون شک داشتن یک معلم پیانو خوب، در این زمینه بهترین راه‌کار است. Take Lessons به افراد این امکان را می‌دهد که یک معلم پیانو در منطقه خود یا به صورت آنلاین جستجو کنند. این برنامه در پیدا کردن یک معلم خوب و نرخ دستمزد آن‌ها کمک بسیاری می‌کند.

– تمرین موسیقی با Best Metronome

مترونوم یک ابزار تمرین موسیقی است که اولین بار در سال 1814 میلادی توسط یوهان ملتسل (آلمانی) ساخته و معرفی شد. این وسیله علاوه بر ارائه ریتم‌های صحیح و بدون خطا، محدوده ضربی هرکدام از ریتم‌ها را از کندترین تا سریع‌ترین مانند: لارگو، آداجیو، آلگرو و … را در اختیار نوازندگان قرار می‌دهد. مترونوم‌ها در انواع مختلف دیجیتالی و مکانیکی ساخته می‌شوند. یک مترونوم آنلاین این امکان را به افراد می‌دهد که ضربات را در هر دقیقه تغییر داده و بشنوند.
منابع آموزش پیانو در اینترنت و بازار به وفور یافت می‌شود. اما انتخاب بهترین متد در بین آن‌ها به خصوصیات رفتاری و نحوه یادگیری هنرجویان بستگی دارد.

– آوانویسی با برنامه Transcribe

Transcribe، یکی از برنامه‌های پرکابرد در تبدیل قطعات شنیداری موسیقی به متن‌های نوشتاری است. بازنویسی در حقیقت یکی از اصطلاحات موسیقی محسوب می‌شود که به مکتوب کردن قطعات آهنگ اشاره دارد. از ویژگی‌های بارز این برنامه، کاهش سرعت پخش آهنگ است که به افراد در یادگیری بهتر کمک می‌کند. البته Transcribe کار رونویسی را انجام نمی‌دهد، فقط شرایطی را برای حل و بازسازی نت‌ها فراهم می‌کند.

– صفحه کلید مجازی Zebra Keys

Zebra Keys یک صفحه پیانو مجازی است که به افراد نام هر کلید را می‌دهد. این برنامه همچنین برای هنرجویان این امکان را فراهم می‌کند تا با بخش کوچکی از صفحه کلید بازی کنند. این نرم‌افزار برای افراد مبتندی بسیار مفید و کارآمد است.

ادامه مطلب  روش‌های آموزش پیانو

– آکورد، مقیاس و نظریه (تئوری موسیقی Zebra Keys )

این صفحه در حقیقت دارای 5 درس نظریه موسیقی مانند: آکوردهای اصلی، بازه‌ها و 12 کلید موسیقی است که در درک نحوه کار با آهنگ نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند.

– 8 نت نمودار آکورد

نمودار آکورد در 8 نت این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که ریشه هر آکورد و نحوه قرارگیری آن‌ها را در هر تغییرات ببیند. زمانی که هنرجویان بدانند که چه نت‌هایی آکورد را تشکیل می‌دهند، راحت‌تر می‌توانند آکورد مدنظرشان را انتخاب کنند.

– تئوری موسیقی Musictheory.net

این سایت یک ابزار بسیار مفید برای یادگیری تئوری موسیقی است که دروس را به صورت گام به گام آموزش می‌دهد. این تئوری همچنین محتواهای آنلاین را برای شروع درس‌ها و تمرینات ارائه می‌دهد.

– تئوری موسیقی Pianolessons.com

تئوری موسیقی Pianolessons.com، بر روی درس‌های ویدئویی تمرکز دارد. این وب سایت برای کسانی که در عمل بهتر از تئوری هستند، بسیار مفید است. این برنامه در حقیقت با ارائه تعداد زیادی تصاویر حین روند کار، تئوری موسیقی را آموزش می‌دهد.

– یادگیری پیانو در سایت Learn-piano.org

Learn-piano.org، یک سایت مفید با نکات، تئوری، آکورد و درس‌های رایگان است که توسط یک معلم پیانو در استرالیا جمع شده است. این سایت اطلاعات بسیار خوبی در زمینه ساخت موسیقی دارد.

– منابع قابل چاپ استودیوی سرگرم کننده پیانو من (My Fun Piano Studio Printable Resources)

این مجموعه رایگان دارای بیش از 50 منبع نظریه موسیقی قابل چاپ برای مبتدیان شامل مواردی از شناسایی نت، مقیاس تا دایره پنجم است. طراحی‌های سرگرم کننده این منابع را به خصوص برای کودکانی که پیانو یاد می‌گیرند، عالی می‌کند.

 

– بهترین دوره های آنلاین پیانو، پیانوفورال

Pianoforall محبوب‌ترین و مورد توجه‌ترین دوره‌های آنلاین است. در واقع یک دوره کامل برای یادگیری نحوه نواختن پیانو محسوب می‌شود. تکنیک‌های ابتکاری موجود در این دوره، به افراد کمک می‌کند تا ساز را به جای نواختن نت در یک صفحه، یاد بگیرند.

– دروس رایگان جاز (Free Jazz Lessons)

این صفحه مخصوص یادگیری جاز یا پیانو بلوز است. آن‌ها دسته‌هایی مانند بداهه نوازی، درس آکورد، احساس زمان، رونویسی، ریتم و عبارت را ارائه می‌دهند. در حقیقت از ترکیب توضیحات و فیلم‌ها تشکیل می‌شود.

– صفحه Piano Nanny

این صفحه به گونه‌ای طراحی شده که افراد با استفاده از تصاویر صفحه کلید فراوان موجود در آن، می‌توانند درس به درس را مرور کنند. همچنین این امکان را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهد تا از سطح راحتی خود، دروس را در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته انتخاب کنند.
برخی افراد یادگیری شنیداری بهتری نسبت به دیداری دارند. از این رو بهترین منابع آموزش پیانو برای آن‌ها دوره‌های شنیداری است.

– یادگیری پیانو با گوش دادن

Learn Piano by Ear، یک دوره بسیار مفید است. زیرا برخی از افراد به جای خواندن یادداشت‌ها با گوش دادن یادگیری بیشتری دارند. این دوره چهار ساعت و نیم است شامل 59 سخنرانی می‌شود. از طرفی، این دوره برای استفاده در دوره‌های دیگر که به خواندن بینایی دامن می‌زنند، اختصاص ندارد.

– Piano Play It (بازی پیانو)

سایت Piano Play It، دارای دروس و آموزش رایگان برای مبتدیان و بازیکنان باتجربه است که می‌خواهند بازی خود را بهبود بخشند. همچنین آموزش‌های زیادی در مورد نحوه پخش آهنگ‌های خاص دارد.

– آکورد پیانو (Piano By Chords)

این سایت راهی نوآورانه برای یادگیری پیانو ارائه می‌دهد. با آکورد زدن و استفاده از گوش به جای خواندن موسیقی و تئوری، پیانو را آموزش می‌دهد.

ادامه مطلب  آموزش موسیقی به کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟

 

آکورد پیانو

بهترین کتاب‌ها برای یادگیری فنون و مهارت‌های پیانو

بعد از یادگیری اصول اولیه، به منظور فراگیری فنون نواختن و کسب مهارت‌های بالا در این ساز لازم است از منابع کتابی معتبر استفاده شود. در ادامه برخی از منابع آموزش پیانو که از بهترین‌ها در جهان هستند را معرفی خواهیم کرد.

– کتاب فردیناند بیر

فردیناند بیر، یکی از بهترین متدهای آموزشی برای یادگیری پیانو است. این کتاب تمرین‌های مفید و زیادی را برای فراگیری بهتر پیانو دارد. از چاپ نسخه اصلی این منبع، بیش از دو دهه می‌گذرد و تاکنون بیش از 48 بار به چاپ رسیده است. از دلایل محبوبیت این کتاب می‌توان به؛ تمرین‌های زیاد برای تقویت انگشتان دو دست، تأکید زیاد بر استایل و نحوه نشستن درست هنرجو در پشت پیانو اشاره کرد.

– نوازنده پیانو در 60 تمرین اثر هانون

این کتاب یک اثر کلاسیک نهایی است که به افراد فنون و مهارت‌های لازم برای پیانیست شدن را می‌دهد. هر تمرین در این کتاب با هدف کمک به ایجاد قدرت در انگشتان و امکان جریان بهتر طراحی شده است. افراد با ادامه دادن مسیر خود از طریق این کتاب از مهارت‌های خود شگفت‌زده خواهند شد.

– کتاب راهنمای پیانو

The Piano Handbook، یک کتاب کامل برای تسلط بر پیانو است که در آن سبک‌های مختلفی برای یادگیری وجود دارد. استفاده از سبک‌های مختلف مانند: کلاسیک و معاصر، به منظور انگیزه بخشیدن به هنرجویان ادغام شده است. همچنین بارگیری‌های صوتی را برای درک بهتر قطعات ارائه می‌دهد.

– کتاب بزرگسالان همه در یک دوره

توصیه می شود از کتاب Adult All-In-One Course، در کنار مربی پیانو استفاده شود. با این کار هنرجویان می‌توانند از حداکثر فواید آن بهره‌مند شوند. این کتاب شامل تکالیف مکتوب و همچنین صفحات تمرینی، تمریناتی برای کمک به تقویت انگشتان و شامل تئوری و تکنیک است.

– کتاب Scales, Chords, Arpeggios and Cadences

این کتاب بیشتر به یادگیری آکورد، پیشرفت آکورد، مقیاس و کلیدهای اصلی و جزئی توجه دارد. این کتاب برای آموزش بسیار عالی است و یکی از مجموعه های معتبر است.

– کتاب اشمیت (تمرین پنج انگشت)

این کتاب یکی دیگر از بهترین‌های آموزش پیانو است که هنرجویان می‌توانند برای تقویت تکنیک از آن استفاده کنند. اشمیت یکی از شخصیت‌ها و اساتید بزرگ رشته پیانو است. او در کتاب خود برای تقویت مهارت نوازندگان از تمریناتی با سرعت بالا در اجرا استفاده کرده است.

– کتاب اتودهای کاربردی برای هنرجویان مبتدی، 599 نوشته آرون چرنی

افرادی که قصد تقویت انگشتان خود هنگام نواختن را دارند، کتاب آرون چرنی یک گزینه بسیار مناسب است. زیرا در این کتاب اتودهای مفید و کاربردی برای هنرجویان وجود دارد.

– کتاب چهل آهنگ برگزیده برای پیانو

این کتاب برای افراد در سطح مبتدی بسیار مناسب است. زیرا در آن قطعات پاپ و کلاسیک از ساده به دشوار آموزش داده می‌شود. از طرفی وضوح و صراحت در بیان علائم و نشانه‌ها باعث می‌شود که هنرجویان تئوری موسیقی را بهتر درک کنند. کتاب چهل آهنگ برگزیده برای پیانو تألیف استاد ناصر جهان آرای به زبان فارسی است.

کسانی که قصد آموختن پیانو را دارند، باید قبل از تهیه منابع آموزشی پیشرفته، اصول مقدماتی را به واسطه برنامه و سایت‌های موجود بیاموزند.

– کتاب فرهنگ لغت آکورد پیانو

فرهنگ لغت آکورد پیانو، تمام اصول نت نویسی، انگشت‌گذاری و نمودارهای کیبورد را برای همه آکوردهای مهم در سبک پاپ ارائه می‌دهد. در این منبع کاربردی‌ترین جایگاه هر آکورد و دو نت باس برای هرکدام از آن‌ها آورده شده است. از جمله آکوردهای موجود در این فرهنگ لغت می‌توان به؛ ماژور، افزوده، نهم، یازدهم، هفتم و سیزدهم اشاره کرد.

ادامه مطلب  نکاتی درباره آموزش پیانو

– کتاب‌های طبقه‌بندی شده آموزش پیانو اثر مایکل آرون

این کتاب در 6 سطح متفاوت تدوین شده که هرکدام شامل 4 کتاب مختلف برای درس، تکنیک، اجرا و تئوری موسیقی هستند. این مجموعه آموزشی شامل قطعات و تئوری موسیقی می‌شود که با هدف تمرین ارائه شده است.

کتاب آموزش پیانو آرون

– کتاب هنر پیانیست ۲، تسلط بر آثار آهنگسازان برتر

این کتاب در حقیقت مجموعه‌ای از مقالات هنرمندان، معلمان پیانیست و محققان برجسته می‌باشد که توسط ریچارد آندرسون جمع‌آوری شده است. ریچارد در این کتاب آثار استاندارد نوازندگان پیانو را تحلیل کرده و نحوه آموزش و عملکرد نویسندگان معروف را ارزیابی می‌کند. از آثار ارزشمند موجود در این کتاب می‌توان به؛ باخ، آنتونیو سولر،‌ گابریل فور، فلیکس مندلسون،‌ ارنو دوانی،‌ هیتو ویلا لوبوس، فرانسیس پولنک، دمیتری کابالوسکی، آرون کوپلند و … اشاره کرد.

 

هنر آموزش پیانو

معرفی منابع آموزش پیانو بر پایه نت‌های موسیقی

– بهترین‌های بیتلز، پیانوی آسان

کتاب The Beatles Best، برای افراد مبتدی علاقه‌مند به درس‌های معاصر بسیار کارآمد است. تمام صفحات این کتاب از تنظیمات کاملاً ساده‌ای تشکیل شده‌اند. به همین دلیل یادگیری پیانو را بسیار ساده می‌کند.

– 42 کلاسیک معروف برای پیانو آسان

برای درک پایه موسیقی، گاهی اوقات کلاسیک بهترین مسیر برای شروع است. این کتاب شامل تنظیمات ساده‌تری از آثار کلاسیک مشهور مانند لالایی برامس و کلر د لون است و به هنرجویان در اولین سطح تحصیلات توصیه می‌شود.

– جنگ ستارگان برای شروع انفرادی پیانو (Star Wars For Beginning Piano Solo)

اگر طرفدار جنگ ستارگان هستید، این تمهیدات مبتدی راهی عالی برای ادامه تمرین محسوب می‌شوند. Star Wars For Beginning Piano Solo شامل اعداد برای کمک به انگشت‌گذاری و یک ترکیب آسان برای درک است.

لوازم ضروری برای یادگیری پیانو

برای یادگیری پیانو لازم است هنرجویان لوازم ضروری از قبیل: مترونوم، چراغ پیانو، هدفون صفحه کلید، نیمکت پیانو قابل تنظیم یا تبلت را تهیه کنند. مترونوم‌ها برای حفظ ضرب و شتم بسیار مهم هستند. زیرا اغلب اوقات یک نوازنده پیانو، سرعت را از دست می‌دهد. چراغ پیانو ابزاری بسیار مفید برای قرار دادن بالای پیانو است. این وسیله شرایط خواندن نت را در مکان‌های کم نور بهتر می‌کند. اگر صفحه کلید برقی یا پیانوی دیجیتال دارید، هدفون می‌تواند برای تمرین در سکوت بسیار مفید باشد. این موضوع نه تنها باعث ناراحتی همسایگان و خانواده نمی‌شود، بلکه به هنرجویان این امکان را می‌دهد تا بیشتر روی موسیقی که پخش می‌شود، تمرکز کنند. در صورتی که افراد قصد خرید پیانو را داشته باشند، باید بتوانند در موقعیتی مناسب نسبت به صفحه کلید قرار بگیرند. از این رو خرید یک نیمکت قابل تنظیم اهمیت بسیاری دارد. همچنین هنگام یادگیری پیانو با استفاده از فیلم‌های آموزشی، قرار دادن لپ‌تاپ در کنارتون قدری دشوار است. به همین دلیل استفاده از تبلت را پیشنهاد می‌کنیم.

 

کتاب پیانو

 

وقتی نوبت به یادگیری ساز به ویژه پیانو می‌رسد، سؤالات زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که افراد شاید تا زمان شروع به کار حتی از آن آگاه نبوده‌اند. روش‌های مختلفی برای یادگیری وجود دارد. بعضی از افراد یادگیری تصویری و بعضی دیگر توانایی شنیداری بسیار خوبی دارند. از این رو برای یادگیری بهتر، توجه کردن به توانایی یادگیری، سن و خصوصیات رفتاری بسیار مهم است. ما سعی کردیم در این مقاله بهترین منابع آموزش پیانو را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا براساس ویژگی‌های شخصی‌تان یک یا حتی ترکیبی از آن‌ها را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *