فواید آموزش موسیقی در رشد و تربیت کودکان

یادگیری موسیقی در بسیاری از زمینه‌های زندگی می‌تواند به کمک فرزند شما بیاید. تنها برای نام بردن بعضی از این زمینه‌ها می‌توان به بهبود یادگیری زبان، ریاضی، تمرکز و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی اشاره کرد.
بنابراین حتی اگر فرزند شما درحال یادگیری یک ساز موسیقی نیست، او را تا حد ممکن در معرض آن قرار دهید تا از فواید موسیقی بهره‌مند شود.

در ادامه قابل ذکر است که موسیقی نقش مهمی در فرهنگ ما ایفاء می‌کند. می‌توان حضور موسیقی را در خیلی از جنبه‌های زندگی مثل رقص، تئاتر، تلویزیون، سینما، جشن‌ها و مناسبت‌ها و حتی برنامه‌های دولتی و نظامی مشاهده کرد.

در خانه، موسیقی می‌تواند تبدیل به بخشی از فرهنگ خانوادگی و یک قسمت همیشگی و طبیعی از تجربیات روزمره شود.

از زمان تولد، والدین به وسیله‌ی موسیقی تلاش می‌کنند تا کودک خود را آرام کنند تا عشق و شادی را به او ابراز کنند و با یکدیگر مراوده و ارتباط داشته باشند. والدین می‌توانند با آگاهی بر فواید موسیقی و یادگیری آن به ثمربخشی هرچه بیش‌تر این دستاوردها کمک کرده و آن‌ها را سرعت بخشند.

برای شناخت سن مناسب برای شروع موسیقی مقاله سن مناسب برای شروع یادگیری موسیقی چه سنی است؟ را مطالعه کنید.

موسیقی و مغز: فواید موسیقی

در یک تحقیق مربوط به سال 2016 در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، محققان دریافته‌اند که فعالیت‌های موسیقایی در سنین کودکی می‌تواند در حقیقت به شکل‌گیری سریع‌تر مغز کودکان کمک کند به‌ویژه در بخش‌های مرتبط با آموزش زبان و خواندن. هم‌چنین طبق تحقیقات منتشر شده توسط مؤسسه‌ی NAMM ، یادگیری نواختن یک ساز می‌تواند یادگیری ریاضی و حتی نمرات کسب شده در مدرسه را نیز بهبود ببخشد. لازم به ذکر است که دستاوردهای آکادمیک تنها فواید یادگیری و در معرض موسیقی بودن نیست. موسیقی تمامی جنبه‌های رشد و تربیت کودکان از جمله مهارت‌های آمادگی برای مدرسه مانند مهارت‌های عقلانی، اجتماعی و احساسی، هوش حرکتی، زبانی و به‌طور کلی سواد را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ادامه مطلب  آموزش موسیقی به کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟

تاثیر موسیقی بر رشد مغزی:

تحقیقات در زمینه‌ی عصب‌شناسی نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند به بهبود عمل‌کرد مغز فرزند شما کمک کند. هم‌چنین فعالیت‌های موسیقایی مانند نواختن یک ساز، آواز خواندن و یا حتی شنیدن موسیقی به تنهایی می‌تواند مغز فرزند شما را دچار انگیزش و فعالیت کند و این امر درست مانند یک تمرین، منجر به بهبود ساختار مغزی و ایجاد رابطه‌های عصبی و نورولوژیک جدید در مغز فرزند شما منجر شود.

مهارت های زبانی:

تبحر در مهارت های زبانی از دیگر فواید آموختن موسیقی است. تحقیقات اخیر نشان داده است کودکانی که در کلاس‌های موسیقی شرکت می‌کنند، در مهارت‌های زبانی پیشرفت کرده و نسبت به دیگر کودکان راحت‌تر می‌توانند بخوانند.
یادگیری موسیقی هم‌چنین می‌تواند به بهبود عمل‌کرد نیم‌کره‌ی چپ مغز که در ارتباط با منطق و زبان است کمک کرده و به تشخیص صدا، ریتم و قافیه کمک کند. در ادامه می‌توان گفت که آهنگ‌ها می‌تواند در به خاطر سپردن اطلاعات نیز کمک کند؛ درست مانند آهنگ الفبا.

تاثیر موسیقی بر مهارت های ریاضی:

موسیقی می‌تواند به گسترش مهارت‌های مربوط به علم ریاضی کمک کند. تنها با گوش کردن به موسیقی و ضرب، فرزند شما می‌تواند تقسیمات مختلف، تشخیص الگوها و توانایی حل مسئله را بیاموزد. هم‌چنین کودکانی که در حال یاگیری موسیقی هستند، از هوش فضایی و تجسمی بهتر و توانایی ترسیم کردن اشکال به صورت ذهنی برخوردار هستند. این توانایی‌ها می‌تواند در ریاضی پیشرفته مورد استفاده قرار بگیرد.

حافظه، توجه و تمرکز:

تحقیقات تازه‌ای در زمینه‌ی عصب‌شناسی، نشان می‌دهد کسانی که از نظر موسیقایی تربیت شده هستند، از حافظه‌‌ی بهتر و مهارت‌های مربوط به حافظه‌ی بهتری برخوردارند.
این مهارت‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر اطلاعات را به یاد بیاورند، حتی زمانی که ذهن آن‌ها با موضوعی دیگر مانند جنبه‌های مهمی از منطق ذهنی و درک مطلب مشغول است. یادگیری موسیقی هم‌چنین به توجه و تمرکز فراوان نیاز دارد و کسانی که از نظر موسیقایی تربیت شده هستند، توانایی تمرکز برای مدت‌های طولانی را به‌دست می‌آورند.

ادامه مطلب  روش‌های آموزش پیانو

هماهنگی و هوش حرکتی افزایش‌یافته:

درست مانند ورزش، نواختن ساز و یا رقصیدن با موسیقی، به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های مربوط به هوش جسمانی و حرکتی خود را افزایش دهند. تولید موسیقی چه از طریق بازخلق و نواختن یک قطعه‌ی موسیقایی و چه آواز خواندن، نیازمند چیزی بیشتر از صدا و انگشت است.
خلق موسیقی هم‌چنین نیازمند استفاده از چشم، گوش و عضلات بزرگ و کوچک به‌طور هم‌زمان است. این موضوع به بدن و ذهن کمک می‌کند تا به‌صورت یک‌پارچه و هم‌زمان کار کنند.

فایده آموختن موسیقی بر انضباط فردی:

آموختن موسیقی به کودکان یاد می‌دهد تا در جهت اهداف کوتاه‌مدت حرکت کنند، از یک روتین مشخص برخوردار باشند و خودانضباطی را تمرین کنند. در نظر داشتن زمان تمرین مشخص به بهبود توانایی‌های متعهد شدن و صبر کمک می‌کند. هم‌چنین یادگیری یک آهنگ یا قطعه‌ی موسیقایی جدید می‌تواند منجر به احساس غرور و پیروزی شود و این به کودکان کمک می‌کند تا بهتر اهمیت خودانضباطی را درک کنند.

مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی:

خلق موسیقی با دیگران مانند نواختن در یک گروه آنسامبل یا گروه کر به‌صورت جمعی، می‌تواند به کودک شما مهارت‌های احساسی و ارتباطی-اجتماعی را آموزش دهد و یا آن‌ها را بهبود ببخشد. آن‌ها یاد می‌گیرند تا با یکدیگر، به‌عنوان یک گروه کار کنند و هم‌دلی با دیگران را بیاموزند.
محققان دریافته‌اند زمانی که کودکان به‌صورت گروهی به اجرای موسیقی می‌پردازند از هم‌نوازی ریتم‌های ساده تا تمرین و اجراهای گروهی بزرگ‌تر، بهتر می‌توانند با احساسات دیگران هم‌زاد پنداری کنند.

لذت موسیقی:

فارغ از همه فوایدی که برای موسیقی ذکر شد باید اذعان داشت که موسیقی برای کودکان می‌تواند راهی برای ابراز و بیان احساسات باشد. رها شدن و افزایش خلاقیت، الهام گرفتن و خوش خلق شدن و رهایی از استرس و تنش‌های درونی از دیگر فواید موسیقی است.

ادامه مطلب  چرا باید موسیقی را از سن کم آغاز کرد؟

درست مانند زمانی که به یک قطعه‌ی کلاسیک زیبا گوش می‌دهید یا یکی از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را با دوستان‌تان هم‌خوانی می‌کنید یا زمانی که با یک قطعه‌ی زیبا که از رادیو یا ضبط پخش می‌شود می‌رقصید.

موسیقی برای زندگی:

فواید آموختن موسیقی برای کودکان بسیار زیاد است و تنها به همین مواردی که ذکر شد خلاصه نمی‌شود.
برای بهره‌مندی بیش‌تر از مزیت‌های آموختن موسیقی به کودکان سعی کنید فرزند خود را بیش‌تر و بیش‌تر در معرض موسیقی قرار دهید.

برای این کار می‌توانید فعالیت‌های مشخصی تعریف کنید؛ مثل گوش کردن جمعی اعضای خانواده به موسیقی، خواندن آهنگ‌های مختلف، انجام بازی‌های ریتمیک، رفتن به کنسرت‌ها یا حتی ساختن ساز با فرزندتان.

ما در آموزشگاه موسیقی پدال با بهره‌گیری از مربیان کارآزموده ساز پیانو را با جدیدترین روش‌های روز دنیا به کودکان شما آموزش دهیم.

اگر می خواهید از مزایای نواختن ساز پیانو برای کودکان مطلع شوید این مقاله را مطالعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم: پندار عظیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *