روش‌های آموزش پیانو

روش های آموزش پیانو

انواع روش های آموزش پیانو

 

در بین روش‌های آموزش پیانو، انتخاب بهترین مسیر از اصول مهم یادگیری است. این انتخاب باید مطابق با روحیات و ویژگی‌های شخصیتی شما در یادگیری باشد. برخی افراد یادگیری تصویری و بعضی دیگر توانایی شنیداری بهتری دارند. از این رو انتخاب روشی که دوستان یا اقوام تجربه کرده‌اند، نمی‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. بنابراین عوامل مختلفی مانند: سبک زندگی، بودجه در دسترس، توانایی‌های یادگیری و … در انتخاب بهترین روش آموزش پیانو تأثیرگذار هستند. در بین روش‌های آموزش پیانو برای انتخاب بهترین مسیر لازم است ابتدا به سؤالاتی نظیر: «آیا توانایی پرداخت هزینه آموزش را دارید و این هزینه ارزش یادگیری را دارد؟»، «آیا روش انتخابی، توانایی آموزش تکنیک‌ها و سبک‌های مدنظر شما را دارد؟»، «آیا روش تدریس با سبک یادگیری شما متناسب است؟»، «در صورتی که برای آموزش نیاز به سفر کردن داشته باشید، آیا زمان کافی برای اتمام دوره دارید؟» و «انعطاف‌پذیری شما برای یادگیری تا چه حد است؟» پاسخ دهید. سپس متناسب با پاسخ‌های داده شده یک روش را انتخاب کنید. در ادامه شما را با انواع روش‌ها آموزش پیانو آشنا می‌کنیم.

 

 

 پیانو چیست؟

 

پیانو یکی از سازهای صفحه کلیددار و معروف در جهان است که صدای آن در اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های فلزی درون جعبه چوبی تولید می‌شود. چکش‌ها به واسطه فشردن کلیدها یا همان کلاویه‌ها به حرکت درمی‌آیند. این ساز اولین بار در سال 1700 میلادی در شهر پادووای ایتالیا و توسط بارتولومئو کریستافوری اختراع شد. متأسفانه این ساز در یک دهه اول ناشناخته بود. اما در سال 1711 با انتشار مقاله‌ای از یک نویسنده ایتالیایی، بر سر زبان‌ها افتاد. بعدها به آلمانی ترجمه و به همین ترتیب در کشورهای دیگر گسترش یافت. نام این دستگاه در ابتدا «گراوی چمبالو کل پیانو ا فورته» بود که از دو بخش “پیانو” به معنی ملایم و “فورته” یعنی صدای بلند تشکیل شده است. چکش‌های این ساز به واسطه مجموعه‌ای از اهرم‌های ظریف به کلیدهای صفحه اصلی متصل شده‌اند. به مجموعه این چکش‌ها و اهرم‌ها، پیانو گفته می‌شود. از پیانیست‌های معروف جهان نیز می‌توان به؛ لودویگ فان بتهوون، فردریک شوپن، یوهان سیاستین یاخ، فرانتس جوزف هایدن، کلارا شومان، آرتور روبینشتاین و … اشاره کرد.

 

انواع روش‌های آموزش پیانو

 

اگر بعد از یادگیری در دوران کودکی به پیانو برمی‌گردید، احتمالاً احساسات شدیدی در مورد نحوه یادگیری خواهید داشت. در این شرایط قبل از آن که اجازه دهید احساساتتان بر تصمیم شما تأثیر بگذارد، بدانید که نتایج حاصل از تحقیقات گسترده نشان داده یادگیری در بزرگسالان با یادگیری کودکان بسیار متفاوت است.

در دوران کودکی،  به منظور تعیین ماهیت یادگیری،  اغلب در ترکیب با والدین یا سایر بزرگسالان کاملاً به معلم وابسته هستید. انگیزه برای گذراندن درس و تمرین به ویژه در شروع کار، معمولاً بیرونی است. در بدترین موارد انگیزه بچه‌ها اجتناب از مجازات است. اما بیشتر اوقات با امید به پاداش می‌آموزند. به عنوان یک بزرگسال، یادگیری شما توسط خودتان تنظیم می‌شود. شما  به کسی جز خودتان پاسخ نمی‌دهید. بنابراین باید از عوامل داخلی مانند:  لذت شخصی و اهداف فردی خودتان برای یادگیری انگیزه بگیرید. شما همچنین تجربه چگونگی یادگیری بهتری را دارید و با آزادی کامل روش یادگیری را انتخاب می‌کنید. شما این توانایی را دارید که روش انتخابی‌تان را هر زمان که خواستید تغییر دهید.

ادامه مطلب  نکاتی درباره آموزش پیانو

 

آموزش پیانو در منزل

 

روش سنتی آموزش پیانو

 

دانش‌آموز در این روش از طریق دروس،  راهنمایی می شود و فوراً بازخورد دریافت می‌کند. بهترین معلمان، دانش‌آموزان را با انگیزه حفظ و از زوایای مختلف با حوزه‌های مختلف برخورد می‌کنند. این سازگاری شخصی بزرگترین مزیت دروس سنتی محسوب می‌شود. در این روش مشکل اصلی یافتن معلم مناسب برای یادگیری است. از طرفی روش سنتی، زمانبر و پرهزینه است. به گونه‌ای که انتخاب یک استاد حرفه‌ای در این حوزه هزینه‌ای در حدود 700 هزار تا 1 میلیون و 500 هزار تومان برای هر درس را در پی داشته باشد.  با این حال در صورت یافتن یک معلم مناسب، کاملاً ارزش آن را خواهد داشت. در صورتی که انتخاب یک معلم اشتباه می‌تواند حتی با انگیزه‌ترین افراد را نیز از یادگیری منصرف کند.

دروس و نت‌های مربوط به موسیقی پیانو بسیار گسترده هستند. از این رو داشتن تخصص و تجربه اساتید در این روش بسیار حائز اهمیت است. شما باید با توجه به موسیقی‌های مورد علاقه خودتان، معلمی را انتخاب کنید که در آن زمینه آگاهی و تخصص داشته باشد. از نظر انعطاف‌پذیری در زمان یادگیری، این روش با مشکلاتی مواجه است. در این شیوه معلمان معمولاً هر هفته وقت تعیین می‌کنند. این موضوع از آن جهت که اساتید حرفه‌ای اغلب شلوغ هستند، یک نکته منفی است. زیرا شما مجبورید که متناسب با برنامه آن‌ها پیش روید و تمام برنامه‌ریزی‌های خود را مطابق با آن بچینید. از طرفی اگر به هر دلیل نتوانستید به جلسه برسید، تنظیم مجدد آن کار بسیار دشواری است. همچنین در صورت از دست رفتن جلسه، هزینه را باید پرداخت کنید. در این روش اساتید معمولا عناصر متدولوژی ثابتی مانند: Bastien Piano Basics، The Music Tree، Faber & Faber یا سوزوکی را باهم ترکیب می‌کنند. بسیاری از این روش‌ها بیشتر برای کودکان طراحی شده‌اند.

این نکته را نیز فراموش نکنید که بهترین معلمان دستورالعمل‌های صبورانه و روشنی را ترکیب کرده و سبک خود را با شما تطبیق می‌دهند. آن‌ها دقیق‌ترین بازخورد ممکن را درباره نواختن به شما خواهند داد. همچنین به شما کمک می‌کنند تا با غلبه بر مشکلات توانایی‌های خود را به عنوان یک نوازنده پیانو توسعه دهید. نکته آخر در این روش، صرف زمان است. در آموزش پیانو به شیوه سنتی باید به کلاس‌های آموزشی مراجعه کرد. بنابراین مسیر رفت و آمد را به خوبی بررسی کنید. زیرا همین مسئله می‌تواند زمان زیادی از طول روز را به خود اختصاص دهد. در این حالت برای صرفه‌جویی در زمان، می‌توان معلم خصوصی اختیار کرد که طبیعتاً هزینه بیشتری را نیز به همراه دارد.

در انتخاب بهترین روش برای آموزش پیانو، سبک مناسب برای یک دوست ممکن است برای شما نادرست باشد. بهترین راه برای تصمیم‌گیری توجه به روحیات خودتان است.

 

ادامه مطلب  معرفی منابع آموزش پیانو

روش ویدئویی آموزش پیانو

یکی از روش‌های آموزش پیانو، یادگیری آنلاین یا استفاده از فیلم‌های آموزشی است. YouTube، یک برنامه اجتماعی شناخته شده در سراسر جهان محسوب می‌شود که شرایط مناسبی را برای انواع آموزش‌ها فراهم کرده است. شما می‌توانید در طول روز و با توجه به اوقات فراغتتان، تعداد بسیار زیادی دروس ویدئویی برای یادگیری پیانو پیدا کنید. در این گونه فضاها، اصولاً با کیفیت آموزش‌های متفاوتی مواجه خواهید شد. معمولاً ویدئوهایی که توسط افراد حرفه‌ای به اشتراک گذاشته می‌شوند، کتاب‌های پشتیبان معتبری را نیز به منظور راهنمایی کاربران، پیشنهاد می‌دهند. این روش آموزش پیانو هیچ هزینه‌ای دربر نخواهد داشت. البته در سایت‌های مختلف و معتبر نیز می‌توانید ویدئوهای آموزشی را از اساتید بااستعداد گرفته تا آماتورهایی که مشاوره می‌دهند، پیدا کنید. در این حالت ممکن است بعضی فیلم‌های آموزشی به صورت پولی باشند که معمولاً از دیگر ویدئوها امن‌تر و بهتر هستند. البته در یادگیری از طریق روش ویدئویی، می‌توانید در دوره‌های آنلاین نیز شرکت کنید. اما در این شیوه آموزش، پیدا کردن یک معلم آنلاین مناسب و متخصص در حوزه دلخواه قدری دشوار است.

تجهیزات لازم برای یادگیری از طریق روش ویدئویی شامل: لپ‌تاپ، تلفن هوشمند و هرچیزی که بتوان با آن به دنیای دیجیتال و اینترنت وارد شد، است. رویکرد آموزش در فیلم‌ها یک طرفه بوده و به همین دلیل به دستورالعمل ها اعتماد می‌کنند.  بنابراین یک معلم خصوصی پیدا کنید که سبک شما را دوست دارید. یک نکته منفی و مهم  در این روش، تطابق سرعت ویدئو با آهنگ شما است که به ندرت رخ می‌دهد. اگر آن‌ها خیلی سریع یا خیلی کند باشند، خواهید دید که در حال چرخش به عقب هستید تا مکان صحیح را پیدا کنید. با این حال مکث و عقب کشیدن نیز هنگامی که قصد تکرار دارید، یک قسمت اساسی و مهم از تمرین است که می‌توانید خودتان بارها و بارها آن را انجام دهید. از طرفی مطالعات نشان داده است که یادگیری بدون بازخورد کندتر و کم اثر است. همچنین بسیاری از یادگیرندگان ویدئو، وقتی مشکلات دشوار می‌شوند، علاقه خود را از دست می‌دهند. از این رو یادگیری، بدون تقویت انگیزه امکان‌پذیر نخواهد بود. یک نکته مثبت در این روش، تنظیم زمان یادگیری براساس برنامه‌های روزمره خودتان است.

 

یادگیری به کمک برنامه

 

با آن که فیلم‌های YouTube به عنوان ارتباط یک طرفه بسیار مناسب و عالی هستند. اما در راستای آموزش راحت‌تر پیانو، برنامه و ابزار متفاوت بسیار طراحی شده‌اند. این روش در حقیقت ترکیبی از آموزش‌های ویدئویی و فناوری است که بازخورد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. برخی از این برنامه‌ها، یادگیری را به شکل یک بازی درآورده‌اند. در حالی که  برخی دیگر با استفاده از آموزش‌ها، رویکردی ساختارمندتر در یادگیری دارند. در این شیوه شما با بازخوردهای مداوم و توانایی یادگیری با پخش موسیقی مورد علاقه خود، انگیزه‌تان را حفظ می‌کنید. این برنامه‌ها به صورت رایگان یا پولی در اختیارتان قرار می‌گیرد. البته قبل از پرداخت هزینه، شرایطی فراهم شده تا بتوانید از مناسب بودن آن برای خود مطمئن شوید. هزینه خرید این برنامه‌ها معمولاً بین 150-80 دلار است.

ادامه مطلب  آموزش موسیقی به کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟
آموزش پیانو با استفاده از برنامه‌های خوب، مشکلات آموزش ویدئویی را از بین برده و انگیزه شما را برای ادامه افزایش می‌دهد.

در این روش سبک‌ها، آهنگ‌ها و قابلیت‌های متنوع‌تری برای شما فراهم شده تا دروس و تمرین‌های خود را باانگیزه بیشتری ادامه دهید. برنامه‌ها همانند فیلم‌های آموزشی، طیف وسیعی از سبک‌ها و تکنیک‌ها را آموزش می‌دهند. بهترین برنامه‌ها، رپرتوار بزرگ و رو به رشد دارند که به راحتی می‌توانید سبک خود را پیدا و آهنگ‌ها و قطعات مورد علاقه‌تان را پخش کنید. در این روش همانند مورد قبلی، شما به چیزی بیشتر از لپ‌تاپ، تلفن یا رایانه لوحی نیاز ندارید. همچنین می‌توانید در هر زمان و مکانی دروس خود را بگذرانید. بنابراین از آن جهت که زمان و مکان تحمیل شده‌ای برای شما ندارد، می‌تواند یک انتخاب بسیار مناسب باشد.

در این رویکرد آموزشی، فناوری هرگز نمی‌تواند به طور کامل تجربه تعامل انسان را تقلید کند. اگر برای یادگیری کاملاً به یک معلم انسانی نیاز دارید که در کنار شما نشسته باشد، این روش نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد. با این وجود برنامه‌ها با ارائه بازخوردی که شما می‌خواهید، مشکلی را که آموزش‌های ویدئویی با آن روبرو هستند را  حل می‌کنند. فناوری مانند یادداشت تعاملی، شما را با انگیزه و در مسیر قرار می‌دهد. در این رویکرد همانند روش ویدئویی، راه‌اندازی و شروع آموزش پیانو به خود شما بستگی دارد. اما بر خلاف فیلم‌ها، یک برنامه خوب طراحی شده با درج ویژگی‌هایی مانند: حلقه زدن و تشخیص یادداشت تعاملی، قابلیت استفاده را بهبود می‌بخشد. این موارد نیاز به مکث مداوم و عقب بردن یک فیلم را از بین برده و به شما امکان می‌دهد روی بازی و تمرین تمرکز کنید.

دقت کنید، در آموزش پیانو به روش سنتی، سه حالت: آموزش سلف، ریتم و پخش موسیقی همراه با تمرین وجود دارد. سلف یادگیری از طریق مطالعه زبان موسیقی است. در روش سلف، شما با خواندن یادداشت‌ها با چشم و بدون بازی شروع به آموختن می‌کنید. بعد از سلف، به سراغ آموزش ریتم می‌روید. در مرحله اخر نیز به تمرین همراه با پخش موسیقی خواهید پرداخت. یادگیری با این شیوه، بسیار زمانبر است. به گونه‌ای که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بتوانید به صورت حرفه‌ای بنوازید. در عین حال یک روش تضمین شده محسوب می‌شود. اما اگر روش سنتی برای شما خسته‌کننده است، می‌توانید از روش‌های ساده شده (رویکرد ویدئویی و برنامه‌ها) استفاده کنید که زمان کمتری را می‌طلبند. 

 

ما در آموزشگاه پیانو پدال با مجرب‌ترین اساتید به روش‌های مختلف به آموزش هنرجویان علاقه‌مند به پیانو می‌پردازیم. کلاس‌ها آموزش پیانو در پدال به صورت خصوصی برگزار می شود. برای علاقه‌مندان به شرکت در کلاس‌های آموزش پیانو از شهرستان‌ها و یا برای افرادی که نگران بیماری کرونا هستند، کلاس های آموزش آنلاین پیانو برگزار خواهد شد. همچنین پدال کلاس‌های آموزش پیانو در منزل هنرجو نیز برگزار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید و یا با پرکزدن فرم پیش ثبت‌نام مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *