چرا باید از مترونوم استفاده کنیم؟

انواع مترونوم

لزوم استفاده از انواع مترونوم در آموزش پیانو

اگر ابتدای راه آموزش پیانو هستید و قصد دارید نوازندگی پیانو را تا مراخل بالا طی کنید و برای خودتان نوازنده‌ای بشوید، حتماً از همین ابتدا وقتی مربی پیانو به شما گفت نیاز به یک مترونوم دارید، مقاومت نکنید و فوری یک مترونوم تهیه کنید.
با ما همراه باشید تا به شما بگوییم مترونوم چیست، چه کاربردی دارد و انواع مترونوم کدام است و چرا به آن نیاز دارید.

مترونوم چیست؟

در سال 1814 میلادی یوهان ملتسل که یک مخترع آلمانی بود، مترونوم را ساخت و آن را به دنیا معرفی کرد. اختراع ملتسل یک وسیله مکانیکی کوچک بود که دنیای موسقیی را تحت تأثیر خود قرار داد.

مترونوم یکی از مهم ترین ابزارهایی است که یک هنرجوی پیانو به آن نیاز دارد. ما در هنگام اجرای قطعات به مقیاسی نیاز داریم تا کمکمان کند روی یک ریتم یکنواخت پیش برویم و مترونوم دقیقاً همین کار را انجام می دهد. مترونوم ابزاری است برای تمرین موسیقی که وظیفه‌اش ایجاد ضربات یکنواخت و پی در پی است تا نوازنده بتواند ریتم را حفظ کند. مترونوم به حفظ سرعت یا تمپو و ضرباهنگ هنگام یادگیری و تمرین پیانو کمک می‌کند.
مترونوم نه تنها ریتم صحیح و بدون خطا و نوسانی را برای نوازنده حفظ می‌کند بلکه دایره زمانی و محدوده ضربی هریک از ریتم‌های مختلف از کندترین تا سریع‌ترین را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد.
آهنگسازان نیز برای تعیین دقیق‌تر سرعت قطعات خود، از مترونوم کمک می‌گیرند و بتهون اولین آهنگساز شناخته شده‌ای بود که با استفاده از این وسیله برای قطعات خود تمپو دقیق انتخاب می‌کرد.

ادامه مطلب  7 مزیت شروع موسیقی از کودکی و مراحل رشد

 

چرا به مترونوم نیاز داریم؟

نوازنده‌هایی که تازه آموزش پیانو را شروع کرده‌اند تا زمانی که بتوانند ریتم را به خوبی درک کنند و البته هنرجویانی که هنوز در درک ریتم ضعیف هستند باید تا زمانی که حرفه‌ای نشده اند از مترونوم استفاده کنند.
مترونوم کمک می‌کند هنرجو ریتم را حفظ کند؛ اما چرا حفظ ریتم تا این اندازه اهمیت دارد؟
پاسخ ساده است؛ ریتم یکی از المان‌های اصلی آموزش موسیقی و البته آموزش پیانو است. شما به راحتی می‌توانید قواعد آموزش پیانو را از روی کتاب‌ها بیاموزید ولی تا زمانی که نتوانید یک قطعه را صحیح و اصولی بنوازید همه آن دانسته‌ها فاقد ارزش است.
نواختن صحیح و اصولی یک قطعه هم مستلزم درک ریتم و حفظ آن هنگام نواختن است. مترونوم وسیله ساده‌ای است که به شما هنکام نواختن کمک می‌کند. البته که در ابتدا استفاده از آن تا حدودی مشکل به نظر می‌رسد ولی با تمرین و ممارست تبدیل به یار همراهتان می شود و در ادامه آن‌قدر در درک و حفظ ریتم پیشرفت می‌کنید که از یک جایی به بعد به آن نیاز ندارید و آن وقت است که باید شما را تازه وارد دنیای حرفه‌ای موسیقی نامید.

انواع مترونوم

 

مترونوم‌ مکانیکی

نخستین مترونومی که در قرن 19 ساخته شد از همین مدل‌های مکانیکی بود و برای سال‌ها نوازندگان همین یک نوع مترونوم را در اختیار داشتند.
مترونوم مکانیکی با مکانیزم ساعتی (Clockwork) که با چرخاندن یک قطعه تنظیم می‌شود، کار می‌کند. اغلب مترونوم‌های مکانیکی قابلیت این را دارند که برای تعداد قابل‌توجهی از سرعت‌ها تنظیم شوند وتنها باید وزنه روی بازوی پاندول را به بالا و پایین حرکت داد.
مترونوم‌های مکانیکی در اندازه‌های متفاوت در بازار موجود هستند و البته مدل‌های سنتی‌تر بزرگ‌تر هستند.
نکته‌ای که نباید هنگام استفاده از مترونوم مکانیکی فراموش کنید این است که آن را حتماً باید بر سطح صاف قرار دهید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

ادامه مطلب  نحوه نت خوانی پیانو و شیوه‌های آن

 

مترونوم‌ دیجیتال

مترونوم دیجیتال از دل عصر تکنولوژی بیرون آمد و با قابلیت‌های فراوانش دل بسیاری از نوازندگان را ربود. این مترونوم‌ها نسبت به پدران خود مزیت‌هایی ارزنده دارند که می‌توان به این موارد اشاره کرد:

توانایی تأکید روی ضرب‌ها

گزینه‌های متنوع برای انتخاب صدای تیک‌وتاک سر ضرب‌ها

افزایش کارایی یک دستگاه، به این صورت که مترونوم شما، همزمان کارایی تیونر را هم دارد.

مترونوم های نرم افزاری

مترونوم‌های نرم‌افزاری همان‌طور که از نامشان مشخص است اپلیکیشن‌هایی هستند بر روی پلت‌فرم‌های مختلف که باید آن ها را نصب و اجرا کرد.
دسترسی ساده در هر زمان و هرجا به این نوع از مترونوم باعث شده تا افراد زیادی به استفاده از آن تشویق شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *