آموزش موسیقی به کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟

آموزش موسیقی

زمان آموزش موسیقی به کودکان

همه ما داستان‌هایی را از کودکی موسیقی‌دان‌های بزرگ شنیده‌ایم، از موتزارت که اولین سمفونی‌اش را در سن ۸‌سالگی نوشت یا استیو واندر که در ۱۱سالگی اولین آلبومش را منتشر کرد. اگر کودک شما به موسیقی علاقه دارد، تا به حال از خود پرسیده‌اید چه سنی برای آموزش موسیقی به او مناسب است؟

اگر کودک شما در ۱۱سالگی با ارکسترهای بزرگ ساز نزده باشد، حتماً این طرف و آن طرف کودکانی را که موسیقی کار می‌کنند دیده است، مثلاً گروه موسیقی هم‌کلاسی‌هایش در کودکستان.

چیزی که نشان می‌دهد اگر پدر و مادرها می‌خواهند کودکانشان در موسیقی موفق شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند، باید آن‌ها را از همان بدو تولد و سال‌های اول زندگی غرق در آموزش موسیقی و کلاس‌های موسیقی کنند. حرفی که به نظر می‌آید درست است.

با این حال گفته می‌شود پدر و مادرهایی که این کار را می‌کنند با شکایت‌های بسیاری هم روبه‌رو هستند. از شکایت‌های خود کودک وقتی که بزرگ می‌شود: «از وقتی خیلی بچه بودم پدر و مادرم مجبورم می‌کردند کلاس موسیقی بروم و ساز بزنم. من از این موضوع متنفر بودم و حالا هم متنفرم.» تا انتقادهای دوستان و آشنایان: «این‌قدر به بچه فشار نیاور، از موسیقی زده می‌شود» یا «بگذار وقتی بزرگ شد خودش تصمیم بگیرد».

برای اجتناب از همین انتقادها و نگرش‌های منفی است که بعضی از پدر و مادرها تصمیم می‌گیرند آموزش موسیقی به کودک خود را عقب بیندازند تا زمانی که کودک بزرگ‌تر شود و بتواند خودش تصمیم بگیرد اصلاً به موسیقی علاقه دارد یا نه و اینکه چه سازی را دوست دارد. این حرف هم به نظر درست می‌آید.

ادامه مطلب  از مزایای یادگیری پیانو برای کودکان

آموزش موسیقی

مسئله اصلی زمان شروع نیست

شاید فکر کنید دو ایده‌ بالا با هم متناقض است. اما مسئله اصلی در آموزش موسیقی به کودکان این است که آن را چگونه تعریف می‌کنیم.

در واقع باید به دلیل اصلی پدر و مادرها برای آموزش موسیقی به کودکشان نگاه کنیم. بنابراین سوال اصلی در اینجا این نیست که سن مناسب برای آموزش موسیقی به کودک چیست، بلکه این است که هدف از آموزش موسیقی به کودک چیست.

بر اساس همین سوال می‌توان به سوال اول هم پاسخ داد و گفت چه سنی برای چه نوع آموزشی مناسب است. به طور خلاصه سه پاسخ به سوال «چه سنی برای آموزش موسیقی به کودک مناسب است؟» وجود دارد.

آموزش‌ها و فعالیت‌های غیررسمی همراه با موسیقی مثل بازی و رقص و خواندن همراه با موسیقی باید از همان ابتدای تولد در زندگی کودک وجود داشته باشد.

پس از آن در حدود ۳سالگی کلاس‌های آموزش سیستماتیک‌تر شروع شود تا کودک به درکی از ضرب و ملودی و سازها برسد.

در این سن کودک می‌تواند سازهای کودکانه مثل ارف را هم بنوازد. اما در ۵سالگی کودک کم‌کم آماده می‌شود تا ساز زدن را شروع کند.

پیانو و ویولن سازهای معمولی هستند که کودکان با آن شروع به نواختن می‌کنند. در سن ۱۰سالگی فرزند شما مهارت‌ها و تجربه‌های خوبی در ارتباط با موسیقی و نواختن پیدا کرده است.

همچنین به‌ لحاظ فیزیکی قدرت نواختن سازهای بزرگ‌تر را دارد. در واقع تا اینجا هدف از آموزش موسیقی به کودک کسب تجربه بود، اما در سن ۱۰سالگی دیگر هدف می‌تواند کسب مهارت نوازندگی و توانایی اجرا باشد.

ادامه مطلب  سن مناسب برای شروع یادگیری موسیقی چه سنی است؟

در آکادمی پیانوی پدال آموزش پیانو بدون هیچ پیش‌نیازی از ۳سالگی شروع می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *