نحوه نت خوانی پیانو و شیوه‌های آن

نت خوانی پیانو

نت خوانی پیانو چیست و شیوه های آن کدام است؟

بهترین راه برای یادگیری و خواندن نت های موسیقی، شرکت در کلاس های پیانو می باشد. یک معلم حرفه ای پیانو می تواند شما را با نت ها آشنا کرده و اطمینان حاصل کند که مهارت های خود را به درستی ارتقا می دهید. نت خوانی ارزش زیادی دارد و ما در این مقاله برای شما خواهیم گفت که نت خوانی پیانو چیست و شیوه های آن کدام است؟

یادگیری نحوه خواندن نت موسیقی ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما این تنها تصور شماست و در واقعیت اینگونه نیست. خواندن نت های موسیقی در حقیقت آسان تر از آن است که شما فکر می کنید.

برای انجام این کار شما باید تنها نام خطوط و فضاهای موجود در هیئت موسیقی را یاد بگیرید، مقادیر نت را درک کرده و ارتباط میان نمادها، با دست راست و چپ صفحه کلید را کشف کنید. سپس، تمام آنچه شما نیاز دارید تمرین است. اگر این موضوع برایتان جالب است لطفا این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

به هر حال همه ی ما تا به حال یک موزیک خوب را شنیده ایم و دست کم یک بار پیش خودمان گفته ایم:
“من دوست دارم بتوانم چنین قطعه ای را بنوازم.”

با این حال چه بخواهید در یک مهمانی معمولی، پیانو بنوازید و چه بخواهید مانند یک حرفه‌ای در یک سالن حرفه‌ای و برای حضار، قطعه ای را به اجرا درآورید، مهارت در خواندن نت های موسیقی، اولین گام برای رسیدن به موفقیت است.

ادامه مطلب  7 مزیت شروع موسیقی از کودکی و مراحل رشد

نت خوانی الفبای موسیقی

در ارتباط با این سوال در ابتدا لازم است که در مورد توانایی خواندن موسیقی، توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، توانایی خواندن نت های موسیقی به این معنی است که شما می توانید ساختار قطعه و نحوه ترکیب آن را ببینید و درک کنید، توانایی خواندن نت های موسیقی به شما این امکان را می دهد که درک بیشتری از ترکیب موسیقایی داشته باشید.

نت های موسیقی، مانند اکثر زبانهای گفتاری، قرن هاست که وجود دارند. لذا هر نماد یا نت، آهنگ، ریتم و سرعت متفاوتی از یک قطعه ی خاص را نشان می دهد. این نمادها همچنین بیانگر تکنیک هایی است که در ارتباط با آن قطعه خاص وجود دارند.

نت خوانی پیانو پدال
نت خوانی پیانو پدال

با چه شیوه ای می توان نت های موسیقی را بهتر یاد گرفت؟

به منظور نت خوانی ابتدا بایستی با الفبای موسیقی آشنا شویم. این الفبا مانند یک نقشه راه برای نوازندگان پیانو می باشد. یک هیات موسیقی دارای پنج خط و چهار فضای خالی است. نت هایی که روی خطوط و در میان فضاها هستند به شما خواهند گفت که کجا را باید نواخت و در کجا باید سکوت کرد.

در هنگام نواختن پیانو کار کردن با انگشتان چگونه است ؟

هنگام یادگیری نحوه خواندن نت موسیقی، مهم است که به یاد داشته باشید که هر دست شما دارای شماره های 1 تا 5 است. انگشت شست شماره 1 ، انگشت اشاره شماره 2 ، انگشت میانی شماره 3 ، انگشت انگشتری شماره 4 و انگشت کوچک شماره 5 می باشد. همه نوازندگان پیانو – از مبتدی تا پیشرفته – برای خواندن نت موسیقی از شماره انگشت استفاده می کنند. و متناسب با هر الگویی از انگشتان دستشان برای زدن بر روی کلیدها استفاده می کنند.

ادامه مطلب  چرا باید از مترونوم استفاده کنیم؟

ارزش نت خوانی در چیست؟

در هنگام نت خوانی، هر نتی که می بینیم اطلاعات مهمی به ما می دهد. نت ها به ما میگویند چه موسیقی را می توان روی صفحه کلید نواخت. آنها همچنین به ما می گویند: چه مدت باید این نت ها را حفظ و چه ریتمی را بایستی اجرا کرد.
همچنین فقط نت ها نیستند که در موسیقی شمرده می شوند. لحظه های سکوت نیز محاسبه می گردند. ما در نت خوانی چیزی به نام “استراحت” داریم. و استراحت به ما می گوید تا چه مدت ساکت بمانیم.

در ادامه بطور خلاصه به بعضی از روش هایی اشاره خواهیم کرد که میتوانند در نت خوانی پیانو به ما کمک کنند:

  1. برای حفظ کردن نت ها می توانید از فلش کارت استفاده کنید، در این روش شما قادر خواهید بود تا خودتان را امتحان کرده و اینچنین نت ها را از بر کنید.
  2. حافظه ی بصری تان را تقویت کنید، چرا که تنها حفظ کردن نت ها مهم نیست بلکه شما باید به قدری در خواندن آنها تبحر داشته باشید که به محض دیدنشان آنها را بشناسید. پس حافظه ی بصری مهم است.
  3. قطعاتی را انتخاب کنید که برای نواخته شدن به 5 انگشت شما نیاز دارند، این یک روش خوب برای افراد مبتدی است. چون به آنها یاد میدهد که برای نوازنده شدن به هر 5 انگشت نیاز خواهند داشت.
  4. نت ها را زودتر از موعد بخوانید. تنها چیزی که شما لازم دارید خواندن نت هاست. پس نت ها را بخوانید و جلو روید و به چیز دیگری فکر نکنید.
  5. به دست مخالفتان توجه کنید. یادتان باشد که شما برای نوازندگی باید از هر دو دستتان استفاده کنید، دستان شما باید قبل از رسیدن به نت مورد نظر برای نواختن آماده باشند.
ادامه مطلب  چرا باید از مترونوم استفاده کنیم؟

یادتان باشد که اگر اشتباه کردید، این پایان راه نیست. برای نوازنده شدن باید فقط تمرین کنید.

آکوردها را به خوبی یاد بگیرید، باید آنقدر در این این کار ورزیده شوید که در هنگام نت خوانی آکوردها را به صورت آکورد درک کنید نه نت های مجزا. با بهبود این مهارت، صرفه جویی زیادی در وقت شما به وجود می آید و سرعت نت خوانی تان افزایش می یابد.

بطور کلی نت خوانی در ایجاد موسیقی اهمیت بسزایی دارد. بدون وجود نت ها موسیقی وجود نخواهد داشت از اینرو درک نت ها مهم است. بهترین روش برای درک نت و تبدیل شدن به یک موزیسین ماهر، تمرین می باشد، اگر قصد یادگیری موسیقی را دارید بدانید که تنها چیزی که نیازمند آن هستید تمرین مداوم و مستمر است.
در این مقاله با موضوع نت خوانی پیانو چیست و شیوه های آن کدام است با شما بودیم امید است که این موضوع مورد توجه شما واقع گشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *