آموزش پیانو تخصصی به کودکان بدون گذراندن دوره اُرف امکان‌پذیر است؟

آموزش پیانو تخصصی

آیا آموزش پیانو تخصصی به کودکان، بدون گذراندن دوره اُرف امکان پذیر است؟

ساز پیانو، یک ساز جهانی است که در سالهای اخیر در ایران نیز مخصوصا  در شهر های بزرگتر، بسیاری از والدین و خانواده ها به آموزش پیانو تخصصی، علاقه نشان می‌دهند. بسیاری از پدر و مادر ها دوست دارند که فرزندانشان نواختن ساز پیانو را یاد بگیرند چونکه مشخص شده است یادگیری و کار با این ساز تاثیر مثبتی بر روحیه و رشد ابعاد شخصیتی کودکان و نوجوانان دارد و سبب بالا رفتن تمرکز و نظم و انضباط در افراد می‌شود.

دوره اُرف چیست و چه نقشی در آموزش پیانو تخصصی دارد

در اکثر سبک های آموزش پیانو تخصصی و حتی در آموزش دیگر انواع ساز ها به کودکان، یک دوره به نام ارف وجود دارد که در آن نت خوانی، ریتم خوانی و نواختن ساز ها آموزش داده می‌شود. در دوره اُرف کودکان مقدمات و پیش نیاز های مورد نیاز برای یادگیری موسیقی را یاد می‌گیرند و به نوعی دوره اُرف یک نوع استعداد یابی هم هست که در آن مشخص می‌شود که کودک در چه نوع سازهایی استعداد و  شانس موفقیت  بیشتری دارد. به عقیده برخی اساتید، این دوره برای یادگیری موسیقی در کودکان الزامی است و حتما باید کودکان آن دوره را بگذارند در ادامه خواهیم گفت که آیا واقعا این الزام به شرکت در دوره اُرف چقدر درست است. ‌

 

دوره ارف، یک دوره مقدماتی برای آشنایی کودکان با موسیقی است

دلایل عدم علاقه برخی از  والدین به دوره اُرف

برخی افراد عقیده دارند که دوره اُرف مانند رفتن به مهد کودک است که اگر چه فوایدی برای آمادگی بیشتر کودکان برای آموزش دارد ولی با شرکت در آن، موفقیت کودک در یادگیری ساز پیانو الزاما تضمین نمی‌شود و یا برعکس بدون شرکت در این دوره هم بسیاری از کودکان در جریان آموزش ساز پیانو، موفق عمل می‌کنند.

ادامه مطلب  پیانو پدال و دلایل انتخاب آن

به علاوه به اعتراف بسیاری از مدرسین پیانو، شرکت در دوره اُرف در کودکان بالای هفت سال ضرورت ندارد و این کودکان می‌توانند مستقیما وارد آموزشِ ساز دلخواه خود شوند.

برخی والدین نیز  به دنبال راهی برای دور زدن دوره اُرف هستند و پیوسته سوال می‌پرسند که آیا بدون این دوره می‌توان کودکان را برای ساز پیانو آموزش داد یا نه؟ دلیل این نوع سوالات این است که دوره اُرف، مدت زیادی طول می‌کشد و ممکن است هزینه زیادی را به والدین تحمیل کند؛ دوره اُرف در برخی از آموزشگاه ها اگر به صورت کلاس های گروهی باشد حدود دو سال زمان لازم دارد و به صورت کلاس خصوصی نیز حدود یک سال وقت می‌برد.

مشکل دیگر در مورد دوره اُرف این است که در برخی شهر ها مدرس متخصص و مناسب برای آموزش این دوره وجود ندارد و این را باید دانست که هر کسی توانایی کافی برای آموزش این دوره را ندارد و تا حدودی یک دوره تخصصی است که نیاز به آگاهی کافی از روانشناسی کودکان و دانش موسیقی دارد. نبود تخصص کافی در آموزش دوره اُرف می‌تواند به طور کلی کودک را از آموزش پیانو تخصصی و یا حتی سایر سازها، زده کند.

در برخی شهر های ایران مدرس های مناسب برای تدریس دوره ارف به تعداد معدود یافت می شوند.

 

جایگزین دوره اُرف

علی رغم اینکه دوره اُرف می‌تواند فوایدی برای کودکان، مخصوصا در کودکان زیر هفت سال داشته باشد ولی امروزه مشخص شده است که به روش ها و متد هایی جدید، می‌توان نیاز به این دوره را کم یا حتی به طور کلی برطرف کرد از جمله این روش های جدید استفاده از پیانوهای رولی است.

ادامه مطلب  چرا ساز پیانو کاملترین ساز دنیاست؟

پیانوهای رولی جزو پیانوهای دیجیتال هستند؛ یعنی صدای نت ها از طریق چکش و سیم ایجاد نمی شود. در این پیانوها با فشار دادن هر کلید، یک صدای از قبل ضبط شده از طریق اسپیکر خودِ ساز پیانو یا از راه اسپیکری که به پیانو متصل می کنید پخش می شود.

پیانو های رولی و انواع پیانوهای دیجیتال که امروزه بسیار پر طرفدار شده اند برای افراد مبتدی و همچنین برای کودکان بسیار مفید هستند چون خصوصیات زیر را دارند :

  •    قیمت بسیار پایین تر نسبت به پیانو های مکانیکی
  •    وزن خیلی پایین و گرفتن فضای کم
  •    قابلیت ضبط تمرین ها و دارای ملودی های از قبل ضبط شده برای آموزش مبتدی ها
  •  دارا بودن کلاویه های رنگی که باعث علاقه مندی کودکان شده و آن ها را از فضای سیاه و سفید پیانو دور می کند. یکی از متدهای جدید آموزش پیانو به کودکان، آموزش از طریق رنگ هاست. در این متد هر رنگ معرف یک نت است و برای کودکانی که هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارند، یادیگیری را آسان تر و شیرین تر می کند.
  • قابلیت حمل و نقل آسان

 

پیانوهای رولی، تا حدود زیادی نیاز آموزشی کودکان را برای آموزش پیانو، بدون گذراندن دوره ارف برطرف می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *