چرا ساز پیانو کاملترین ساز دنیاست؟

ساز پیانو

چرا به پیانو کاملترین ساز دنیا می‌گویند؟

در طول تاریخ در میان ملت های مختلف، سازهای متفاوتی برای نواختن موسیقی ساخته شده اند. این سازها به مرور زمان، کامل تر شده و تکامل یافته اند ولی برخی از آنها به واسطه خصوصیاتی که دارند شهرت جهانی پیدا کرده اند یکی از سازهای بسیار مشهور و پرطرفدار که امروزه تقریبا در همه کشورهای جهان نواخته می‌شود پیانو است. به عقیده بسیاری از موسیقی دانان، پیانو یک «سازِ مادر» است و «پادشاه سازها» یا «کاملترین ساز دنیا» القابی هستن که به این ساز نسبت داده شده اند . از جمله دلایل محبوبیت و شهرت پیانو به عنوان کامل ترین ساز دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) پیانو، سازی متشکل از هزاران قطعه هماهنگ

پیانو از بیش از ۱۲ هزار قطعه تشکیل شده است از این تعداد حدود ۱۰ هزار قطعه متحرک هستند. برای اینکه صدای با کیفیت پیانو را بشنوید حدود ۷۵۰۰ قطعه از پیانو باید به صورت هماهنگ با هم کار کنند. این هماهنگیِ بی نظیر و تعداد بالای قطعات تشکیل دهندۀ پیانو یکی از دلایلی است که باعث تبدیل شدن پیانو به یک ساز برتر نزد علاقه مندان به موسیقی شده است.

ساز پیانو
پیانو، یک ساز موسیقیِ متشکل از هزاران قطعه هماهنگ با هم است.

۲) بهره مندی از وسیع ترین گستره نُت

پیانو به دلیل اینکه تعداد زیادی کلید دارد یک دامنه وسیع از نُت های موسیقی را پوشش می‌دهد به نوعی که دامنه نت‌های پیانو بیش از هر ساز موسیقی دیگری است. اگر به زبان مصطلح در موسیقی صحبت کنیم  پیانو بیش از هفت اکتاو دارد و می‌تواند طیفی از فرکانس های صدا بین حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز را تولید.
گستردگی نت های پیانو باعث پرکاربرد شدن این ساز شده است مثلا بسیاری از آهنگسازان برای ساخت قطعات موسیقیِ خود از پیانو بهره می‌گیرند به علاوه با پیانو می‌توان بسیاری از قطعات مشهور قدیمی را اجرا کرد و این قطعات در اصل نیاز به همنوازی چند ساز دارند ولی یک دستگاه پیانو به تنهایی، کار همه این چند ساز را می‌تواند انجام دهد پس می‌توان گفت که استفاده از پیانو در برخی موارد نیاز به ارکستر و سمفونی را رفع می‌کند یا اینکه می‌توان قطعات مربوط به ارکستر ها را در قالب نت هایی ساده تر به وسیله یک پیانو نواخت.

ادامه مطلب  آنچه در مورد تاریخچه پیانو باید بدانید!

۳) چند صدایی بودن ساز پیانو و دلنشینی صدای آن

 پیانو به واسطه ساختار هوشمندانه ای که دارد امکان خلق چندین جریان صدایی یا اصطلاحا ملودی را فراهم می‌کند که این موضوع نیز یکی از ویژگی های بارز  پیانو به حساب می آید به علاوه بسیاری از موسیقی دانان و هنرجویان موسیقی بر این عقیده هستند که ساز پیانو یکی از دلنشین ترین آواها را در میان سازهای موسیقی دارد البته بسیاری از افراد عادی که هیچ نوع دانش موسیقایی ندارند نیز با این گفته موافق هستند.

بخش زیادی از شهرت پیانو به دلیل وسعت دامنه نت های این است

۴) پیانو، ساز مراسم

در مقایسه با دیگر سازهای موسیقی، ساز پیانو بیشترین کاربرد را در مراسم های مختلف جهانی، مناسبت ها و سالگردهای کشور های مختلف دارد. در گذشته نیز در مراسمات اشرافی کاربرد داشته است به همین دلیل این ساز، تبدیل به یک ساز لوکس و باکلاس شده است. در بسیاری از آثار برتر سینمای جهان نیز، هم در جریان فیلم و هم در تیتراژ ها از صدای زیبای این سازِ موسیقی بهره گرفته شده است.

۵) پیانو یک ساز همراه با خواننده

یکی از بهترین سازهای موسیقی که می‌تواند یک موسیقی کامل را برای انواع سبک های خوانندگی تامین کند  پیانو است به همین دلیل از این جهت نیز ساز مطلوب بسیاری از خوانندگان است و اگر یک پیانیست با یک خواننده همراهی کند شاید نیاز به هیچ گروه موسیقی یا ساز دیگری در یک مراسم نباشد چون خود پیانو توانایی تولید کل موسیقی مورد نیاز را دارد.

ادامه مطلب  آشنایی با متدهای آموزش پیانو

نقاط ضعف پیانو

با وجود مزایای متعددی که پیانو دارد یک سری مشکلات نیز دارد که از نظر برخی افراد نقطه ضعف محسوب می شوند از جمله اینکه:

  • مدل های مکانیکی پیانو، در سال باید چند بار کوک شود و عوامل مختلف مانند تغییرات دما و موارد مشابه آن ممکن است باعث شوند پیانو از تنظیم ایده آل خارج شود و کوک کردن این ساز نیز چندان آسان نیست و در بسیاری از موارد نیاز به شخص متخصص در این زمینه دارد.
  • برخی از انواع ساز پیانو، سنگین هستند، حمل و نقل سختی دارند و فضای زیادی را اشغال می کند.

پیانو کاملترین ساز

امروزه انواع مدل های سبک تر و قابل حمل تر از پیانوهای قدیمی در بازار وجود دارد

ما در آموزشگاه پیانو پدال با مجرب‌ترین اساتید به روش‌های مختلف به آموزش هنرجویان علاقه‌مند به پیانو می‌پردازیم. کلاس‌ها آموزش پیانو در پدال به صورت خصوصی برگزار می شود. برای علاقه‌مندان به شرکت در کلاس‌های آموزش پیانو از شهرستان‌ها و یا برای افرادی که نگران بیماری کرونا هستند، کلاس های آموزش آنلاین پیانو برگزار خواهد شد. همچنین پدال کلاس‌های آموزش پیانو در منزل هنرجو نیز برگزار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید و یا با پرکزدن فرم پیش ثبت‌نام مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *