آنچه در مورد تاریخچه پیانو باید بدانید!

تاریخچه پیانو

آنچه در مورد تاریخچه پیانو باید بدانید

تاریخچه پیانو به سالهای دوری برنمی‌گردد، و قدمت تاریخی با حدود ۳۰۰ سال دارد. اگر چه این تاریخ برای یک سازِ موسیقی چندان زیاد نیست و بسیاری از سازهای دیگر قدمت بیشتری از این مقدار دارند ولی ساز پیانو در همین مدت توانسته است به یک ساز جهانی و مورد استفاده در اکثر مراسمات بین المللی تبدیل شود.

مکانیسم تولید نُت ها در پیانو به این صورت است که با فشار دادن انگشت روی هر کلید از صفحه کلید دستگاه، زمینه اصابت یک چکش مخصوص به یکی از سیم های پیانو فراهم می‌شود و نوت مربوطه، به صدا در می‌آید. اکثر پیانوهای مدرن، در صفحه کلید خود  ۸۸ کلید دارند که یعنی ۸۸ نت موسیقی را می‌توان با آنها نواخت؛ این مقدار نت، وسیع‌ترین گسترۀ نت های موسیقیِ قابل نواختن در بین همه سازهای موسیقیِ ساخته شده تاکنون است.

تاریخچه پیانو

تاریخ پیانو به سال های اولیه قرن هفدهم در کشور ایتالیا برمی‌گردد

خالق و مخترع پیانو

گفته می‌شود که این ساز مشهور، توسط یک شخص ایتالیایی به نام «بارتولومئو کریستوفری» در سال ۱۷۰۷ اختراع شده است و عقیده بر این است که این شخص در ساخت  پیانو از ساز «هارپسیکورد» الهام گرفته است و به نوعی پیانو تکامل یافتۀ ساز مذکور است. مشکلی که سازِ هارپسیکورد داشته است این بوده که شدت فشار دادن کلید های ساز، تاثیری در تن صدای حاصله نداشته است یعنی به نوعی موزیسین ها به دنبال اصلاح این ساز برای تولید ملودی ها و تن های صدای متنوع تر بوده اند به همین دلیل زمینه پیدایش پیانو فراهم شده است پس اگرچه پیدایش پیانو به نام بارتولومئو کریستوفری ثبت شده است ولی در آن زمان،  همزمان با وی  بسیاری دیگر از موسیقی دانان به دنبال ساختِ سازی شبیه پیانو بوده اند.

ادامه مطلب  آشنایی با متدهای آموزش پیانو

شهرت گرفتن ساز پیانو

داستانِ شناخته شدن بیشترِ پیانو به انتشار یک مقاله از شخصی ایتالیایی برمی‌گردد که چند سال بعد از اختراع پیانو در مورد این ساز و مکانیسم ساخت آن نوشته شد و گفته می‌شود در سالهای بعد، این مقاله تبدیل به یک منبع مهم و آموزشی برای ساخت پیانو در مناطق دیگر جهان شد.

 اگرچه امروزه ساز پیانو بسیار رواج یافته است و علاوه بر مراکز آموزشی و هنرستان ها در منازل بسیاری از افراد یافت می‌شود ولی در ابتدا و در قرن هجدهم این طور نبود و در اروپا تنها طبقه مرفه جامعه قادر به خرید این ساز بودند و به تدریج، راه ورود  پیانو به منازل طبقه متوسط هم باز شد و  بعد از آن علاوه بر اروپا افرادی در کشورهای  مختلف جهان به این ساز علاقه نشان دادند و کم کم، ساز پیانو تبدیل به یک ساز جهانی شد.

در طول تاریخِ ساز پیانو، علاوه بر مردان  نوازندگان و اساتید خانم زیادی فعالیت داشته اند

انواع ساز پیانو

پیانو به مرور زمان انواع مختلفی پیدا کرده است و  انواع مختلف این ساز، از  قرن هجدهم میلادی تاکنون، به تدریج کامل‌تر  و کامل‌تر  شدند. یکی از معروف ترین انواع ساز پیانو، پیانوی گرند است که در ایران به پیانوی رویال شهرت دارد؛ این نوع از ساز پیانو از نظر ابعاد به سه نوع بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می‌شوند.

پیانوی دیواری (آکوستیک)

پیانوهای دیواری، بیشتر برای مراکز آموزشی و همچنین در خانه ها استفاده می‌شوند و در نوع برخوردِ چکش با سیم ها با انواع پیانوی گرند تفاوت دارند.

ادامه مطلب  چرا ساز پیانو کاملترین ساز دنیاست؟

پیانوهای برقی

در سالهای اخیر، نوع سومی از پیانو ساخته شده است که استفاده از آن نیز بسیار رایج است. این نوع سوم همان پیانوهای برقی هستند. پیانوهای برقی، سبک تر و قابل حمل تر از انواع دیگر هستند و نیاز به تنظیم کردن و کوک کردن ندارند. در این نوع از ساز پیانو به جای سیم، سنسورهایی وجود دارد که فشار دادن کلیدهای پیانو، باعث تحریک این سنسورها می‌شود و صدای نت خاص مربوط به هر کلید از طریق بلندگو به گوش شنونده می‌رسد.

مشهور ترین نوازندگان تاریخ پیانو

در دو قرن اخیر، مهمترین قطعات پیانو ساخته شد و اساتیدی همچون موتسارت، بتهوون، هایدن و … در مقاطع زمانی مختلف، با ساز پیانو قطعاتی را نواخته اند که علاوه بر اینکه این قطعات موسیقی، تا امروز هم شهرت جهانی دارند تبدیل به منبع آموزشی پیانو نیز شدند و امروزه این قطعاتِ مشهور، جزو تمرین های هنرجویان این ساز هستند.

بتهوون یکی از بزرگترین اساتید تاریخ پیانو است – تصویر مجسمه بتهوون در شهر بن آلمان

بتهوون یکی از بزرگترین اساتید تاریخ پیانو است – تصویر مجسمه بتهوون در شهر بن آلمان

سخن پایانی در مورد تاریخچه ساز پیانو

تاریخچه پیانو فراز و نشیب زیادی برای سازندگان و تولید کنندگان آن داشته است و در مقاطعی با پیدایش فناوری های جدید، تقاضای مردمی برای خرید این ساز کاهش های  چشم گیر به خود دیده است مثلا با ظهور رادیو در نیمه اول قرن نوزدهم صنعت ساخت پیانو دچار رکود شد و در قرن بیستم نیز ساخت پیانوهای برقی، تقاضا برای انواع دیگر پیانو را کاهش داد ولی به هر حال پیانو به ویژه در منازل قشر مرفه و متوسط، جایگاه خود را حفظ کرده است و آموزش این سازِ مشهور، در مراکز استان ها و شهر های بزرگ ایران نیز بسیار رایج و رو به رشد است.

ادامه مطلب  پیانو پدال و دلایل انتخاب آن

آموزشگاه پیانو پدال با مجرب‌ترین اساتید به روش‌های مختلف به آموزش هنرجویان علاقه‌مند به پیانو می‌پردازد. کلاس‌ها آموزش پیانو در پدال به صورت خصوصی برگزار می شود. برای علاقه‌مندان به شرکت در کلاس‌های آموزش پیانو از شهرستان‌ها و یا برای افرادی که نگران بیماری کرونا هستند، کلاس های آموزش آنلاین پیانو برگزار خواهد شد. همچنین پدال کلاس‌های آموزش پیانو در منزل هنرجو نیز برگزار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید و یا با پرکزدن فرم پیش ثبت‌نام مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *